Op weg naar (en aangekomen in) Puerto Viejo

26 februari 2015 - Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica

Donderdag 26 februari (matchday Feyenoord - AS Roma)

Hallo allemaal,

Vanochtend keurig de huurauto afgeleverd gekregen bij het hotel, voorzien van alle noodzakelijke gemakken, Na het invullen van de formaliteiten, begint de reis naar de volgende bestemming: Puerto Viejo aan de Caraibische oceaan, vlabij de grens met Panama. Het wordt een enerverende en toch nog lange reis....

De navigatie voert ons door het centrum van San Jose en voor we het weten zitten we op een tolweg, Kost je wat (omgerekend een heuse 0,40 Eurocent) en blijkt niet echt op te schieten. We staan met regelmaat stil vanwege wegwerkzaamheden of vanwege een ongeluk. Al met al hebben we ongeveer een dik uur vertraging opgelopen, Op de weg krioelt het van de grote vrachtwagens met containers (op onze route ligt de havenplaats Limon waar veel containeroverlag plaatsvindt). Verder zien we erg vaak de naam DelMonte (uweetwel: van de blikken fruitcocktail) en Dole (bekend van de ananasringen op sap) voorbijkomen. Costa Rica produceert enorme hoeveelheden fruit: hoe dichter we bij de kust komen, hoe vaker we enorm grote ananas en bananenplantages tegenkomen. Na 4 uur rijden - we hebben er inmiddels zoń 200 km op zitten- stoppen we bij een klein restaurant langs de kant van de weg.  De bediening spreekt nauwelijks Engels (en wij bijna geen Spaans) maar uiteindelijk weten ze de TV  over te schakelen naar de wedstrijd Feyenoord - AS Roma. Binnen de kortste keren valt er een mooi doelpunt van Feyenoord: de bediening glimlacht om het vreugdedansje van Esther. De pret is van korte duur: tegendoelpunt van AS Roma. We rekenen af en rijden verder richting onze eindbestemming. Het volgende stuk weg zit vol met  "potholes" oftewel gaten in het asfalt waarvan ik de meeste weet te ontwijken. Gelukkig wordt het verderop snel weer beter. Een uurtje voor zonsondergang komen we aan op onze eindbestemming, Een soort vakantiedorp waar een relaxte reggae sfeer hangt. We checken snel in en gaan op verkenning uit. Kraampjes met kettingen en andere zelfgemaakte huisvlijt, gerund door mernsen die duidelijk in de jaren 70 zijn blijven hangen, bepalen hier voornamelijk het straatbeeld. Verder heeft Puerto de Viejo de meeste pizzerias per vierkante kilometer. Wij genieten van een mojito bij Koki Beach en eten de gelijknamige hamburger. Om 20.00 houden we het voor vandaag voo gezien. Morgen weer een dag..... Groeten, Esther en Jan.