Dominical

Donderdag 19 maart
We doen vanochtend alles op ons gemakkie, want het ritje naar onze volgende stop, Dominical is maar kort.
Het wordt onze eerste aibnb ervaring, en wat zijn we verrast als we vroeg in de middag aankomen.
Het is een prachtig huis met een heerlijke vibe. Het ligt halverwege de berg en heeft een prachtig uitzicht. Een fijn zwembad en meerdere
heerlijke plekken, binnen en buiten, waar je fijn kunt zitten niksen.
Billy is de care-taker sinds 2 maanden. Het huis was verwaarloosd. De eigenaaar wil eignlijk niks meer investeren. Dus Bily verhuurt het nu op aibnb. Met
de opbrengst daarvan , wil hij het allemaal verbeteren. We moeten steeds aan Gert denken.......de rol van Billy zou hem op het lijf geschreven zijn; lekker klussen en rommelen, zaken verbeteren , lekker kletsen met de gasten af en toe. Dat is het leuke van een airbnb. De gasten zorgen voor zichzelf. Je verhuurt alleen de kamer.

De rest van de dag genieten we van de nwe omgeving. We informeren in Dominical nog naar de Whale en Dolphins-tour. De tour die echt hoog op de todo-list staat. Gelukkig zegt de medewerker, dat er al enige dagen geen walvis-activiteit is geweest in het gebied. Tja, en om dan een dure tocht te boeken..........Dat doen we dan maar niet. We hebben tenslotte al een keer walvissen gezien....Hahahaha..hoe blase klinkt dat!!
S Avonds begint het hard te regenen. We gaan nog eten bij Po que No. Het zijweggetje naar beneden is heeeel steil. Het restaurant is volgeboekt. Dus we moeten terug.
We komen echter ""de hol "niet op. En Jan moet achteruit terug om een aanloopje te nemen. Met het achteruitrijden belanden we echter met het rechter achterwiel naast de weg in een vrij diepe greppel. We kunnen niet voor of achter uit, zonder de auto te beschadigen. Dit is niet leuk.
Ik loop naar het restaurant en gelukkig komt op dat moment de eigenaresse in haar autootje de hoek om; ze wilde net weggaan. Wat een geluk, want zij spreekt engels.
Ze helpt ons enorm door wat belletjes te plegen. Ons autoverhuurbedrijf met 24hrs - service kan pas om 02.00 snachts terplekke zijn....dat schiet niet op. Ze belt haar buurman. Die heeft al eens eerder een auto, die op dezelfde manier was gestrand, wee r vlot getrokken. Gelukkig neemt buurman op en binnen een kwartier is hij bij ons.
Daarna is het snel gepiept ...kabel eraan en gas geven. En we staan weer op 4 wielen. Wat een opluchting. Niks kapot. Wil je namelijk niet....al die rompslomp en mogelijk verlies eigen risico. Jan beloont de buurman naar behoren en we rijden naar een ander tentje voor een hapje en drankje. Vooral dat laaste kunnen we wel gebruiken.

Vrijdag 20 maart
De volgende dag doen we eigenlijk ook niet veel. We genieten gewoon van de heerlijke plek. Jan helpt Billy met het installeren van een nwe router. Ik maak praatjes met Anna, een vriendin van Billy die hier zes weken tegen kost en inwoning ook wat klusjes doet. Lekker zwemmen, beetje fotograferen, superrelaxed.
We hebben hier een megaleguaan inde boom bij het zwembad.Hij wordt Sid Vicious genoemd, ivm met zijn hanenkam. Hij is groot en heeft een staart van wel een meter lang. Prachtig.
Savonds eten we bij La Parcela. En mooi restaurant, gelegen tussen 2 baaien. Zo jammer dat het hier om 18.30 pikkedonker is en je niet meer vd omgeving kan genieten.
We eten heerlijk en daarna lezen we nog wat op het terras bij het huis. Zoals gewoonlijk liggen we om ca 2200 uur inbed en gaat een half uur later het licht uit.

Zaterdag 21 maart
weer om 06.00 wakker. Dat heb je ervan als je elke avond zo vroeg naar bed gaat. Ik hou er van. Iedereen slaapt nog, de zon komt op, de vogels fluiten, het geluid van de golven die aankomen rollen.Ik schrijf een reisverhaaltje.
Jan is om 08.00 ook wakker. Vandaag zijn er surfwedstrijden in Dominical. Ik besluit er heen te wandelen. De berg af en langs het strand. Lekker wandelingetje.
Jan helpt Billy met het vervangen van alle douchekoppen en we spreken af in Dominical, bij Tortillaś & Flats. Daar vertelt hij dat huisgenoot Jenna een pup heeft gevonden en dat we wat dingen bij de dierenwinkel moeten halen in Uvita. We praten daar met een , ik noem het maar, zwerfhonden-vrijwilligster en op haar aanraden kopen we wat lactosemilk.Terug naar het huis en we zijn eigenlijk heel de middag bezig met de pup, die inmiddels Timon is gedoopt.
Timon is erg zwak. Ik weet niet of hij het gaat redden. Hij huilt de hele middag om zijn moeder. Hij is ook echt nog maar 4 of 5 weken. Hij zou lekker bij zijn moeder moeten zijn. Hij is mager, je voelt zijn botjes. Heeft vuile oogjes, een kapotte staart... echt wel zielig . Maar helaas, we kunnen niet meer doen dan we al doen en hopen op het beste.
We blijven in en om het huis.Beetje zonnen, beetje lezen en beetje zwemmen.
Om een uur of 4 gaan we naar Jolly Rogers. Hoog boven op een berg, richting Uvita. Beers and chickenwings daar. We eten goed gekruide (erg heet dus) chickenwings en drinken wat. Prachtig uitzicht hier. Maar er zit een berg in de weg, die ons belemmert een prachtige zonsondergang te zien.
Daarom rijden we toch maar terug naar Dominical om deze alsnog te aanschouwen. We zien het laatste stukje zon achter de horizon zakken. Prachtig weer.
Iedereen eet hier vroeg, dus om 19.00 begeven we ons naar Prestonś . Ziet er mooi en modern uit. Kom je hier niet vaak tegen. We genieten ervan.
Als we die avond thuis komen zijn er andere gasten gearriveerd. Altijd leuk. Jonge mensen, uit duitsland. Werken voor een bedrijf in verkoop van zonne-energie dingen en lopen markten en beurzen af. Ook gezellig om weer mee te praten.
We gaan laat naar bed die avond..........22.30 !!

Zondag 22 maart
Vandaag rijden we terug naar san Jose. Om 1700 moeten we de auto inleveren.
Dan zit Costa Rica er op. Op voor nog een stedentripje Panama City!

liefs esther en jan

1. Carmen:
    Hoe is het nu met Timon? X
  2. Jan:
    @Carmen:

Met Timon is het nog steeds afwachten (vinden je moeder & ik). We hebben aangeboden om naar de dierenarts in Uvita te rijden (zo'n 20 km hier vandaan) voor een algehele check. Het aanbod is gedaan, we horen wel wat er besloten wordt
  3. Mamma:
    22 maart 2015
    Mooi verslag !! Ben ook benieuwd hoe het met Timon is !! xx en tot horens .
  4. Pappa/elly:
    22 maart 2015
    we zouden wel weer eens naar CR willen na juliie reisverhalen en het land dat we toch aardig kennen. maar ja daar moet je jong voor zijn en geen 87.we wen sen jullie nog veel plezier de laatste dagen en laat nog wat horen voordat jullie homewards gaan. rgrds
    ELLY/Papa
  5. Dick:
    23 maart 2015
    Goed verhaal. Lijkt of het steeds leuker wordt na een stroef begin.
    Morgen naar Panama? Bel Hans Risseeuw 0050766793949.
  6. Anita en erik:
    23 maart 2015
    V.eel plezier nog de laatste dagen Panama, benieuwd naar de foto's
  7. Karin en jacques:
    23 maart 2015
    Goed geschreven reisverslag,het kwam over als of ik er zelf
    bij was.Geniet nog van de laatste uurtjes en goede reis terug.
  8. Trix:
    23 maart 2015
    Wat een bof dat het met de auto goed gekomen is.
    Geniet nog maar even lekker!
  9. Petra:
    24 maart 2015
    Heerlijk om te lezen jullie verhalen. Doen jullie voorzichtig in Panama city! Laatste dagen alweer geniet xxx