Panama City

26 maart 2015 - Panama-stad, Panama

Maandag 23 maart
We vliegen om 11.30 naar Panamacity. De reis door Costa Rica zit er op. We hebben een heerlijke maand gehad. Iets anders dan we van te voren hadden bedacht en gepland, maar we hebben genoten! Costa Rica samenvattend: Er bestaat niet zoals een typische CR-cultuur. Er is geen enkel woord dat duidelijk omschrijft wat CR is, of hoe een typiche costaricaan is. Dat is jammer. Het heeft niet iets authentieks. Geen specifieke kenmerken, geen specifiek eten. Maar het land is super mooi en heel gevarieerd. We hebben dus wel een heerlijke maand achter de rug.
Nu zijn we klaar voor Panamastad. Altijd leuk..een stedentrip aan het einde vd vakantie. ;-)
We zijn om 09.00 uur op het vliegveld en betalen de uitreis- tax. 29 dollartjes per persoon om CR uit te mogen reizen.......grmpffff. Om 11.45 gaan we de lucht in en we landen een uur en een kwartier later in Panamastad. Wat geweldig om te zien vanuit de lucht....de skyline van PC.
Panama binnenkomen is ook een toestand hoor: iris-scan.....4 vingerafdrukken van de rechterhand, 4 vingerafdrukken van de linkerhand, duim afdruk rechts, duim afdruk links...stempel stempel en je bent binnen......hahahah.
We nemen een taxi en na een half uurtje staan we in ons volgende logeeradres. Een airbnb in het oude gedeelte vande stad: Casco Viejo. We worden weer heel hartelijk ontvangen Door Zil (chinese) en door David (italiaan). Het appartement is erg leuk en onze kamer is super.
We installeren ons en trekken er daarna op uit. Casco Viejo is hip and happening. Het is echtoud, van sommige gebouwen staat alleen het casco nog. Andere zijn weer helemaal gerestaureerd. Balkonnetjes met bloempotten, bougainville struiken, steegjes pleintjes en straatjes. We zijn nog nooit in Havanna (cuba) geweest, maar we hebben zoń vermoeden dat het daar dezelfde sfeer heeft. Panamahoeden en sigaren.
We belanden bij een cocktail bar met een mooi uitzicht op het moderne gedeelte van PC. De skyline is echt geweldig en de zon begint de zakken. Dat geeft een mooi licht en we fotograferen ons natuurlijk weer 3 slagen in de rondte.
S avonds eten we op een schattig pleintje. Dat hebben we in CR echt wel gemist. Sfeer.
Om 20.00 lopen we naar Tantalo Rooftop bar. Daar hebben we afgesproken met Hans, een vriend van Dick. Hans woont al sinds 1994 in PC. Leuk om hem daar te ontmoeten en we drinken een aantal Coronaatjes. Wederom met uitzicht op de skyline, die nu natuurlijk verlicht is.
We zijn om een uur of 23.30 weer terug in de airbnb en kletsen nog wat met Zil en David. Wat een leuk ondernemend stel.

Dinsdag 24 maart
Vandaag is het Hop On Hop Off dag. Wij vinden het altijd ideaal om zoń tour te doen als je maar kort de tijd hebt. En de HOHO tour gaat ook naar Mira Flores....de eerste sluizen vh panamakanaal.
We laten ons rijden door de stad en komen er al snel achter waarom Hans de stad elk weekend ontvlucht. Behalve de skyline heeft PC eigenlijk niets te bieden. Geen mooie historische gebouwen, geen pleinen. Het is een drukte van belang, een gekrioel van auto s en bussen. En hele arme gedeeltes. Wijken waar je echt denkt: hoe kan het dat hier mensen wonen??
Natuurlijk was het bezoek aan de Mira Floressluizen vh Panamakanaal het hoogtepunt van de dag! Juist toen we aankwamen werd er een flink schip door de sluis getrokken.
Machtig mooi! Wat het eigenlijk zo indrukwekkend maakt is de geschiedenis. Hoe het kanaal tot stand is gekomen. Als je de achtergrond kent, wordt het kanaal daardoor steeds indrukwekkender. We kijken lang naar de bedrijvigheid in de sluis. De sluisdeuren van 25 mete hoog......ongelofelijk dat dit 100 jaar geleden al is gemaakt.
We bezoeken de tentoonstellingsruimte en drinken wat. Een chief-engeneer loopt langs ons en spreekt ons aan. Waar we vandaan komen? "Holland ?? Okee.....ons hydraulisch systeem van onze sluisdeuen komt uit Holland.......uit Boxtel". Hahahaha..grappig toch?
We stappen de HOHO weer in en maken de tour af. Om 17.00 zijn we weer in ons appartementje, nadat we eerst nog wat ontbijtboodschapjes voor de volgende dag hebben gehaald.
Zil en David hebben een hond: Willy. Een dun uitgevallen blonde labradormix. Jan blijft even thuis chillen en ik neem Willy mee voor een wandeling. Ik geniet van deze wijk.
Savonds eten we bij een restaurantje dat David ons heeft aangeraden.

Woensdag 25 maart
We doen de hele ochtend niet zo veel. Zitten een beetje op het balkonnetje, maken weer een wandelingetje ....Om 12.30 hebben we bij het kantoor van Hans afgesproken. Vandaauit gaan we met Hans ergens buiten de stad lunchen. David moet ook die kant op en geeft ons een lift. David is een enorme kletskous en vertelt honderduit. Gezellig hoor!
Bij Hans stappen we in zijn auto en we rijden naar Gamboa Resort. Prachtig gelegen luxe hotel aan een rivier. Nog geen half uur buiten de stad, maar wat een verademing.
Schone lucht, geen herrie, geen stank. We genieten van een heerlijke lunch en daarna krijgen we van Hans nog een kleine sightseeing in de buurt. Dan zet hij ons af bij een Shopping Mall. Niet zo maar eentje.....echt een mega ding! De grootste van zuid-en middenamerika. Hans gaat weer werken en wij brengen een uurtje door in het winkelcentrum. Dan vinden we het wel weer welletjes en nemen een taxi terug naar Casco Viejo.
Om een uur of 5 zijn we duss weer terug. Ons balkonnetje kijkt uit op een pleintje waar ze de laatste 2 dagen een podium aan het bouwen zijn. Ik denk dat we die avond front-row van een concert gaan genieten..Maar eerst maar weer een hapje eten.

Liefs
Esther en Jan

1. Dick:
    26 maart 2015
    Dat klinkt als een erg leuke afsluiter. Slim van jullie om PC voor het laatst te bewaren. Njoy!
  2. Mamma:
    26 maart 2015
    Een leuke beschrijving van de stad. Als je Hans nog ziet , doe hem de groeten!! En voor jullie , Goede reis terug naar huis !! xx mamma.