El Coco

12 maart 2015 - Coco, Costa Rica

Woensdag 11 maart, El Coco
Vandaag gaan we gewoon niksen. Aan het strand. Onder een palmboom.
Bij het ontbijt komen we Gina tegen. Een Canadese die hier met haar nichtje op vakantie is. Nicht is nu met een duiktour mee. Aangezien zij geen auto hebben en alles met een taxi doen, bieden we haar een lift aan naar het strand. We gaan vandaag naar Playa Ocotal. Een baaitje verder dan El Coco. Daar moet je volgens de receptioniste van ons hotel goed kunnen snorkelen. We komen om 10 uur op het strand aan. Het is al bloedje heet. Je verbrandt je voeten op het zand. We huren een snorkel set. Jan installeert zich onder een palm. Die gaat het reis log bijwerken. Gina en ik gaan te water. Helaas is het troebel. Geen goed zicht. Het waait ook erg hard en er is harde stroming. Vandaar waarschijnlijk. Ik voel een vervelende steek...en ik ben geen held. Ik heb geen idee wat mee gebeten heeft maar waarschijnlijk was het een onschuldig kwalletje. Hoe dan ook....ik sta binnen 15 minuten weer op het strand. We bestellen lekkere fruitjuices, wandelen de baai op en neer en nemen een lunch. Gadegeslagen door een grote leguaan en met een vogel boven ons hoofd, die op onze frietjes zit te azen.
Om een uur of drie gaan we terug naar het hotel. Jan heeft al een dag of twee een zeurend hoofdpijntje en gaat even een aspirine nemen en even plat. Ik ga even naar El Coco. Winkeltjes en meuk bekijken. De pacifische kust van CR is in de ban van Amerikanen en projectontwikkeling. Het is maar een paar uurtjes vliegen in dezelfde tijdzone, dus CR is een populaire bestemming voor de Amerikanen. En dus wordt het hier volgebouwd. Er wordt gebouwd, er staat veel land te koop. ReMax heeft hier vestigingen. Dat zegt genoeg, denk ik. De prijzen zijn ook gebaseerd op snelle Amerikaanse (impuls) aankopen. Leuke strand jurkjes, 13 in een dozijn, bij elk winkeltje hetzelfde aanbod....maar voor de prijs van 3 jurkjes bij de H&M, zeg maar. Amerikaanse pensionado s rijden rond in gehuurde golfkarretjes.......get the picture?

Ik ben dus heel snel uitgekeken in El Coco. Ga terug naar het hotel en samen gaan we weer verder naar Playa Hermosa. Een prachtige baai met een mooi strand, aan de andere kant van El Coco. We genieten van een heerlijke Mojito en een Cuba Libre en kijken wee naar een mooie zonsondergang. We eten bij Robertoś op aanraden van Gina. Het eten is inderdaad goed. Het beste wat we tot nu toe hebben gegeten. Klein dompertje en voor ons Nederlanders onbegrijpelijk (zeker voor een koffie land als CR): GEEN KOFFIE!!! nou ja!! Ook het Amerikaanse stel uit Arizona vindt dat onvoorstelbaar en we raken aan de praat. We nemen even de hele Amerikaanse en Europese problematiek door. Leuk, mensen ontmoeten op reis. Je hebt zowiezo altijd raakvlakken (reizen) en een praatje is zo gemaakt.
We besluiten de volgende dag weer verder te trekken. We kiezen voor Rincon de la Vieja. Het is maar anderhalf uur rijden hiervandaan. En dan zitten we weer in een hele andere omgeving. Bij bossen en een vulkaan, hotsprings, geisers en mudpools.
Liefs
Esther en Jan

1. Carmen:
    13 maart 2015
    Hallo lieverds! Weer genoten van de verhalen hoor. Die leguaan is groot! En ik zie het al helemaal voor me dat je je snel uit de voeten maalt door die steek in het water hahaha. Duurt trouwens wel lang genoeg die reis nu... kom eens terug! Xx
  2. Pappa/elly:
    13 maart 2015
    jullie bezochten een van de leukste gebieden van cr ( niet door die amerikanen, hoor!).al met al zijn de weergoden jullie nu beter gezind zie ik zo. de kontakten onderweg vind ik altijd het meest interessant onderweg, denk maar aan Gina.
    wanneer gaan jullie naar Panama, moet je een paar dagen voor nemen. leuke excursie naar oerwoud (erika terpstra ging je voor). veel liefs en geniet.

Papa Elly