Vulkaan Irazu

9 maart 2015 - Paraíso, Costa Rica

Donderdag 5 maart,

Het is wolkje zonnetje vandaag en de top van Vulkaan Irazu is zichtbaar. We maken een prachtige rit van can 3 kwartier en het gaat rap omhoog. De krater ligt op 3400 meter. Zo hoog zijn wij, volgens mij, in de Alpen nog niet eens geweest.

Vulkaan Irazu is niet meer actief, sinds een jaar of 30. Bovenop is het heerlijk zonnig, verrassend weinig wind, en ook niet heel koud. Korte broek met een sweater volstaat.
Er zijn 2 kraters. Het lijkt eenbeetje op een maanlandschap . We zitten boven de wolken, niet dichtbewolkt, dus we kunen prachtig naar beide kanten ver weg over de dalen kijken. Vulkaan Turrialba is ook zichtbaar. Die is nog wel actief. Er komt een rookpluim uit. , s Avonds op het nieuws horen we (0f eigenlijk , zien we) dat er in de loop van de dag steeds meer activiteit is ontstaan en dat er al boeren uit voorzorg zijenn ge-evacueerd. De laaste echte uitbarsting was trouwens in okt.2014 en is nog bij ons op het nieuws geweest.
Bij de parkeerplaats en het restaurant zijn hele brutale neusbeertjes die je eten proberen te stelen (soort apenheul-apies-flasback).

Na een uurtje rijden we weer naar beneden en gaan naar Cartago. De oude hoofdstad van CR. Voor cultuur moet je niet in CR zijn. Er zijn geen mooi en/of gezellige steden. Integendeel. Het ziet er allemaal erg ongezellig uit. Veel is er gewoon door allerlei aardbevingen in deloop der eeuwen verwoest en weer opgebouwd. Cartago heeft een mooie basiliek. En een oude ruine van een basiliek. We zijn er in een uurtje wel weer uitgekeken. Om 16.00 zijn we terug in het hotel en besluiten dat we geen 3 nachten maar 2 nchten op deze plek wel genoeg vinden. We kijken op de kaart waar we heen willen. De keus valt op Puerto Viejo de Sarpuiqi. Via booking.com boeken we een leuke accomodatie (van nederlanders). Jan zoekt via Trip advisor een leuk restaurant uit voor de avond. Na een rit door het pikkedonker staan we daar voor de deur: gesloten! hahaha. Nou zijn wij nederlanders altijd opzoek naar iets dat er gezellig uitziet, maar dat is hier gewoon niet te vinden. Halstarrig houden we echter vol. Totdat, na een dik  uur rijden, wij ons maar gewonnen geven. Een ongezellig ogend visrestaurant it is!

1. Mamma:
    10 maart 2015
    Jullie hebben er in ieder geval een mooie rit opzitten ( en droog ) dat is zoizo nooit weg !! Geniet maar van de natuur , Voor cultuur kun je dus beter ergens anders naar toe !! ...xx en tot horens.